Afficher les archives d’actualités

26/11/2018

Carla Conangla i Johannes Gray, guanyadors ex aequo del Guardó Internacional Pau Casals 2018 Per primer cop, són dos els joves intèrprets que es reparteixen per igual la dotació econòmica resultant de la suma del primer premi i de l’accèssit del Guardó. Amarilis Dueñas i Lluc Pascual reben també mencions d’honor

El Vendrell, 26 de novembre.- Carla Conangla (Sant Cugat del Vallès) i Johannes Gray (Chicago) són els guanyadors de la 34a edició del Guardó Internacional Pau Casals per a Joves Violoncel·listes 2018, que organitza i atorga la Fundació Pau Casals (Premi Nacional de Cultura 2018). Els guanyadors s’han imposat als altres quatre finalistes durant les audicions finals que s’han celebrat avui a l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell al llarg del matí. El jurat ha lliurat també dues mencions d’honor a Amarilis Dueñas (Valladolid) i Lluc Pascual (Tèrmens, Lleida), els dos candidats més joves.

Per primer cop en la història del Guardó, són dos els joves premiats amb el màxim reconeixement. “Per les seves virtuts i expressivitat musical, el jurat ha decidit per unanimitat fondre el primer premi de 18.000 euros i l’accèssit, de 6.000, i atorgar ex aequo el guardó d’enguany”, ha explicat Jordi Pardo, president de la Fundació Pau Casals. Cadascun dels guanyadors s’ha endut 12.000 euros, el prestigi de fer-se amb aquest premi, així com assessorament musical en les seves carreres i acompanyament per a la seva promoció artística.

Marta Casals Istomin, vicepresidenta i cofundadora de la Fundació Pau Casals que presideix el jurat que ha atorgat el premi, ha destacat l’alt nivell i preparació dels candidats. “Amb la gran competència que hi ha al món de la música, sobretot, arreu d’Europa, rebre aquesta distinció és una oportunitat i volíem que fos per a tots dos”, ha declarat la vídua de Pau Casals.

Durant tot el matí, de les 10h a les 14h, i en una sessió oberta al públic, els sis aspirants al Guardó han anat passant per l’escenari de l’auditori de l’Escola per tal d’interpretar durant 30 minuts peces de violoncel sol i d’altres amb acompanyament de piano davant del jurat. Més d’un centenar de persones han assistit a les audicions gratuïtes, una trentena de les quals eren estudiants de l’ESMUC, el Conservatori Superior de Música del Liceu i el IEA Oriol Martorell de Barcelona. Per primer cop també, les audicions han pogut seguir-se en directe i per streaming a través del compte de Facebook de la Fundació (@Fundació Pau Casals).

Acabades totes les interpretacions, el jurat s’ha reunit per deliberar i ha fet públic el seu veredicte a primera hora de la tarda. El jurat d’aquesta edició ha estat integrat per violoncel·listes de gran prestigi internacional com són Marc Coppey, Alban Gerhardt, Frans Helmerson i Arnau Tomàs, guanyador del mateix Guardó el 1991. Marta Casals, vídua de Pau Casals, ha presidit el jurat.

El Guardó Internacional Pau Casals per a Joves Violoncel·listes compta amb la col·laboració especial de la Fundació Banc Sabadell.

Els dos guanyadors: breu biografia
Carla Conangla (1997. Sant Cugat del Vallès, Barcelona). Estudia al Conservatorium Maastrich (Països Baixos) amb el professor Gustav Rivinius, amb qui continuarà el curs 2018-2019. Ha après amb mestres com Jean-Guihen Queyras, Gary Hoffman, Maria Kliegel, Roel Dieltiens, Christoph Richter, Emilio Colon, Lluís Claret, entre d’altres. Recentment ha participat en importants competicions internacionals, com el Concurs de Knopf Berlin 2018 i el Concurs de Primavera de Praga 2018, i ha actuat amb l'Orquestra de Cambra de Maastricht Conservatorium dirigida per Johannes Leertouwer. Ha rebut diverses beques i premis a Espanya, i ha assistit a diversos festivals de música, incloent el Fòrum Artium a Osnabrück (2015) o l'Acadèmia Internacional de Música de Fourvière a Lió (2015). Ha estat violoncel·lista principal de la Jove Orquestra de Catalunya des del 2012 sota la direcció de Manel Valdivieso, Josep Pons i Gordan Nikolic.

Johannes Gray (1997. Chicago, Estats Units). Estudiant al Conservatoire de Paris (França), el curs 2018-2019 seguirà la seva formació de la mà de Jérôme Pernoo. Ha rebut classes magistrals de Frans Helmerson, Miklós Perényi, Jens Peter Maintz, David Geringas, Claudio Bohórquez, Philippe Müller, Jérôme Pernoo o Jean-Guihen Queyras. Ha rebut nombrosos premis des dels 10 anys i ja participa en festivals internacionals des dels 12. Ha actuat a nombrosos països com Alemanya (Sumito Festival Zurich 2018), Suïssa (Grands Maîtres et Jeunes Solistes de Ginebra, 2014), Itàlia, França (Les Pianissimes Paris 2017, Lió 2017), Espanya (Encuentros de Santander 2018), Xina (el SuperCello, Huangshan and Shanghai 2018), Països Baixos (PWS Kamermuziek Festival Utrecht 2015) o Estats Units (Recital al 2017), entre d’altres. Compta amb nombrosos premis, els darrers dels quals ha estat ser semifinalista al Grand Prix Emmanuel Feuermann 2017 o participar al Paulo International Cello Competition i al Enescu International Cello Competition el 2018.

Guardó Internacional Pau Casals per a Joves Violoncel·listes
La Fundació Pau Casals, establerta per Pau i Marta Casals l’any 1972, va crear la Beca Pau Casals, l’any 1984. Al llarg d’aquests 34 anys, un nombre important de joves violoncel·listes de Catalunya i la resta d’Espanya, Andorra, el Sud de França i Puerto Rico hi han pogut participar i gairebé una cinquantena d’ells han rebut el suport de la Fundació. Amb la convocatòria del 2016, el Guardó va adquirir un caràcter internacional. L’any passat, la violoncel·lista guanyadora va ser la catalana Mariona Camats.

En la seva 34a edició, la 2a que és internacional, el Guardó ha sumat també l’Uruguai al seu llistat de països, els estudiants dels quals poden presentar la seva candidatura, gràcies a un acord de col·laboració institucional amb el país llatinoamericà. Tots els candidats han de tenir menys de 22 anys i han d’estar cursant o haver acabat de cursar estudis superiors de música.

La Fondation Pau Casals

Le musée: +34 977 684 276